לוח ניקוד
תכנים פופולרים
Showing most liked content on 01/31/22 בכל התחומים
-
מאז שהתחלתי לעמוד על דעתי המוזיקלית, מתישהו בתקופת התיכון, אני מעריץ מושבע של פסקול הסרט "שיער" (הסרט, לא המחזמר!), ובייחוד של הבסיסט שמנגן בו. למי שלא מכיר, אני ממליץ להקשיב למשל לבס בשיר Hare Krishna, ולהתרשם מהגרוב, התפקיד והצליל. על התקליט לא מופיעים קרדיטים לנגנים, כך שבמשך הרבה שנים זהות הבסיסט היתה תעלומה עבורי. עם פרוץ עידן האינטרנט גיליתי שני דברים: הראשון הוא שלא מעט אנשים באינטרנט שואלים "מי זה הבסיסט המדהים שמנגן בפסקול של 'שיער'?", והשני הוא שהבסיסט המדהים הזה נקרא וילבור בסקום (Wilbur Bascomb). לא היכרתי אז את השם הזה מאף מקום אחר, אז המשכתי הלאה. בערך עשר שנים לאחר מכן, בערב אחד בתחילת 2006, ניסיתי משום מה להיזכר בשם של הבסיסט. חיפשתי שוב באינטרנט, מצאתי, ולגמרי במקרה גם גיליתי שבדיוק למחרת אותו היום מתקיימת בניו יורק הופעת צדקה למען נפגעי רעידת האדמה בקשמיר שארעה כמה חודשים קודם לכן, ושהמופע המרכזי הולך להיות שירים מתוך "שיער" בביצוע הרבה מהמשתתפים המקוריים של המחזמר, וביניהם וילבור בסקום. רצה הגורל ובדיוק באותה התקופה גרתי בניו יורק, וכך, למרות שהייתי אז אבא טרי לתינוקת בת פחות מחודש, קיבלתי פס מהחברה והלכתי להופעה. ההופעה היתה במקום שנקרא Coda Club איפשהו במידטאון, מועדון לא הרבה יותר גדול מקפה ביאליק בת"א. לפני תחילת ההופעה קשרה אתי שיחה בחורה אחת שהסתובבה שם, שהסתבר שהיא ממארגני הארוע (כולם נראו ניאו-היפים מעופפים, עם איזה טוויסט ניו-יורקי). היא התעניינה לשמוע מה הביא אותי למקום, וכששמעה את הסיפור שלי אמרה משהו כמו "איזה יופי! אז בוא, אני אכיר לך את הבסיסט, שבדיוק עכשיו נכנס". וכך היה! וילבור בסקום התגלה בתור אדם מאד לבבי, וצעיר משציפיתי (הוא הצטרף להפקת המחזמר כשהיה בן 17 או 18, ובכלל נראה צעיר לגילו). הוא היה די משועשע מהסיפור שלי, וכששמע שאני מישראל סיפר שהוא הופיע באחד מפסיטיבלי הג'אז באילת בהרכב של מיק טיילור, הגיטריסט האקס-רולינג סטון. ההופעה עצמה היתה דווקא לא משהו, אבל בסופה אזרתי אומץ, ניגשתי לבסקום, ושאלתי אם אוכל לקחת אצלו כמה שיעורים. הוא צחק ואמר שכבר הרבה שנים שהוא לא מלמד, אבל אחרי שהתעקשתי ואמרתי שבבכל מקרה אוכל לקחת רק שיעור או שניים (כל העסק קרה ממש לפני שחזרתי סופית לארץ), הוא התרצה. וככה מצאתי את עצמי לוקח שני שיעורי בס עם וילבור בסקום. הוא לא היה מורה דגול, אבל בין כה וכה מה שבעיקר עניין אותי זה לשמוע רכילות על ההקלטות של "שיער" ועל הציוד שלו. אז הנה התוצאות לפניכם. בהקלטות הוא ניגן על פרסיז'ן 66 שיש לו מאז שהיה נער, ושעדיין ברשותו ובשימוש קבוע. הבס היתה במקור סאנברסט, אבל זמן קצר אחרי שקיבל אותה הוא גירד ממנה עם מברג את כל הציפוי, אחרי ששמע מבסיסט אחר שזה פותח את הצליל ונותן יותר ססטיין. עם השנים הבס עברה הרבה שינויים: הוא התקין פיקאפ J נוסף ליד הגשר, אלקטרוניקה אקטיבית, גשר חדש, טיונינג פגס חדשים ופרטבורד חדש, כך שבעצם הרכיבים המקוריים היחידים שנשארו הם הגוף, הצוואר, הוווים של הרצועה והפלטה עם הברגים מאחור. את האלקטרוניקה החדשה התקין לו נוריו אימאי, בחור יפני שעבד בעבר אצל סדאוסקי ואז פתח עסק עצמאי; ביקרתי אצלו אח"כ בסדנה, ותלויים אצלו על הקיר מכתבי הוקרה מג'ון סקופילד ומקית' ריצ'רדס. כבוד! ניגנתי על הבס הזו בשני השיעורים, בחרדת קודש מופלגת. הנה תמונה של בסקום עם הפרסיז'ן שלו [עריכה: זו תמונה יותר מאוחרת] - המגבר שבו הוא השתמש בהקלטה היה Ampeg B-15, שלדבריו היה המגבר הנפוץ ביותר באולפנים באותה התקופה. המגבר עמד על כיסא לידו, והוא אמר שהוא באמת תפס יום עם צליל טוב, וגם שבמהלך כל הסשן הוא שמע מאד בבירור את המתופף. את הרית'ם סקשן לכל התקליט (הכפול, למי שזוכר) הם הקליטו תוך יומיים (!), כל קטע בשני טייקים לכל היותר (!!). זה היה באולפן ברחוב 48, במקום שהיום נמצא בו ה-musician union, והמנהל המוזיקלי והקלידן היה גאלט מקדרמוט, המלחין המקורי של כל המחזמר. כל הנגנים בסשן השתתפו קודם לכן באחת ההפקות הבימתיות של המחזמר כך שהם הכירו היטב את השירים, ולכן כמעט ולא היו עיבודים, אלא רק דפים עם אקורדים וספירת תיבות. היו קצת יוצאי דופן, למשל הליין בס של Walking in space או זה שבפזמון של Let the sunshine in, אבל ככלל, סגנון העבודה של מקדרמוט היה לתת הרבה חופש לנגנים. בסשן השתתף כאמור גאלט מקדרמוט בקלידים, וכן היו גיטריסט או שניים, מתופף, ואולי גם נגן כלי הקשה. מאוחר יותר הוסיפו את השירה, כלי נשיפה, כלי מיתר וכו'. בסקום דיבר בהמון חום והערכה על המתופף, ברנרד פורדי (Bernard Purdie), שאתו הוא ניגן בכל מיני מסגרות במשך 12 שנה עוד לפני ההקלטות הנ"ל. הוא אמר שיש ביניהם טלפתיה שאין לו עם אף אחד אחר, ודיבר הרבה על עד כמה ה"טיים" של פורדי מצויין. אני אולי מסתכן פה בהעלבת הקהל, אבל אציין שפורדי הוא המתופף שהמציא את ה-Purdie Shuffle, וגם זה שמופיע בתחילת Thru You הפנטסטי של קותימן. הנה קטע מיוטיוב של ההרכב הנוכחי של גאלט מקדרמוט, בהשתתפות בסקום ופורדי. אני לא מת על המוזיקה, וגם חבל שבקושי שומעים את הבס, אבל בסקום מתראיין וגם יש כמה שוטים של הפרסיז'ן שלו [עריכה מאוחרת: זה קטע אחר, בלי ראיון אבל שומעים יפה את הבס] - לתדהמתי, הסתבר שבסקום בעצם אף פעם לא הקשיב באופן מסודר לתקליט של שיער; רק מדי פעם, כשהיו משדרים את הסרט בטלוויזיה, היה יוצא לו לשמוע קטעים. אז עשיתי מצווה, ולשיעור השני קניתי לו עותק של ה-CD. לא היתה לו מערכת סטריאו בבית, אז שמנו את הדיסק בדי-וי-די והקשבנו לו דרך הטלוויזיה, אבל בגלל שהיתה איזו בעיה עם החיבור, שמענו רק צד אחד של הסטריאו. התגובה הראשונה שלו היתה "איזה סאונד P-bass טיפוסי". הצחיק אותי שהוא בכלל לא זיהה בהתחלה חלק מהקטעים, למשל את Hare Krishna שהזכרתי למעלה, שהפתיחה שלו בגרסת הסרט שונה מאד מזו שבגרסה הבימתית, או את קטע הקאנטרי שמופיע לקראת סוף הסרט, שאם אני מבין נכון, לא נכלל בגרסה הבימתית. שוב יצאה לי מגילה אז אני אעצור כאן. בהזדמנות אכתוב על עוד דברים שזכורים לי מבסקום, שלא קשורים ב"שיער".1 like
-
זה הזמן לגלות שבנוסף לטרנסקריפשנים שאני מעלה באופן קבוע לספרייה בפורום שלנו כאן, פעם בכמה חודשים אני תורם טרנסקריפשן לאתר המעולה basslessons.be, שכבר היללתי פעם. התרומה האחרונה שלי היא תפקיד הבס של וילבור בסקום בשיר Hare Krishna מ"שיער". זה אחד התפקידים שהיה לי הכי קשה להוציא עד היום, והלוואי שהייתי יכול לנגן אותו עם רבע מהגרוב והאנרגיה של בסקום. התווים הם לא מאה אחוז תוצרת שלי, כי כריסטוף, בעל האתר, הכניס טיפה שינויים במקומות שהוא מצא לנכון, ואני סומך עליו. עוד שירים שתרמתי לאתר את תפקידי הבס שלהם: - Tempted של להקת Squeeze - St. Judy's Comet של פול סיימון - Now she's blonde של ג'ון סקופילד - Watching the wheels של ג'ון לנון (טוני לוין על הבס) - Magic של להקת Pilot (הבסיסט שלהם תמיד מזכיר לי את אילן!)1 like