Jump to content
שים לב! מטעמי אבטחה ההתחברות לפורום אפשרית כעת רק על ידי כתובת האימייל ולא שם התצוגה שלך. ×
iBass Logo

Recommended Posts

פורסם

היום התנגן ברדיו באוטו "המקום הכי נמוך בתל אביב" של אסתר שמיר, וגרם לי לתהות - מי היה הראשון להקליט סלאפ בארץ?

 

לפי מה שאני קורא, השיר הזה יצא ב-1981 (האלבום בעל אותו השם יצא רק ב-82).  עוד לפני כן, ב-79, יצא האלבום עתיר-הסלאפ של "חמסין", שדיסקסנו אותו כבר ממושכות.  מישהו מכיר סלאפ יותר מוקדם בארץ?  האגודלים של לארי גראהם ולואי ג'ונסון הרי עבדו במרץ כבר כמה שנים קודם לכן.

 

סתם בשביל הכיף, עוד קצת סלאפ עברי מוקדם:  מיקי שביב ב"התעוררות" של שם טוב לוי מ-1981 -

 

 

אלון נדל מכניס צליל סלאפ אחד לפני כל פזמון, ב"נם לא נם" של גידי גוב מ-1983:

 

 

 

פורסם (נערכה)

צביקה פיק? במעלה מעלה יש איזה רגע אחרי המעבר בערך בדקה שלוש ומשהו.. שנת 78

 

 

ומי במנגן בהקלטה המקורית במקום הכי נמוך? איתן גידרון או אוהד אינגר?  לגידרון יש גם קצת סלאפ במטוס סילון של ארצי, אבל זה מ 81.

 

 

 

עריכה אחרונה על ידי tomersg
פורסם

יפה!  אכן סלאפ, ואכן 1978.  התקדמנו. 

 

מי הבסיסט בהקלטה?  בקליפ זה מוטי דיכנה (והגיטריסט הוא גיורא קנת, לא?).  רק היום גיליתי שאתר mooma ירד מהרשת.  חבל, הוא הרבה פעמים עזר לי בשאלות כאלה.

פורסם

בניסיון לגלות מיהו הבסיסט ב"מעלה מעלה", הגעתי לפוסט הבא מהפייסבוק של גיורא קנת:

 

 

השיר המדובר הוא "נאסף תשרי", מאותו אלבום של "מעלה מעלה".  בדיון (הארוך והכיפי) תחת הפוסט השתתפו בין השאר מוטי דיכנה, אלון נדל וגרי אקשטיין, ואקשטיין כתב: "מאיר ישראל היה המתופף והבסיסט מיכה מיכאלי (כנראה)".  אז אולי מיכה מיכאלי ניגן בס גם ב"מעלה מעלה"?  אילן - ראיתי שהשתתפת בדיון, תוכל אולי לשפוך אור?

פורסם
לפני 7 שעות, huckbuc כתב:

רק היום גיליתי שאתר mooma ירד מהרשת.  חבל, הוא הרבה פעמים עזר לי בשאלות כאלה.

לאחרונה גיליתי את האתר הזה: https://www.discogs.com/artist/1179464-Micha-Michaeli

לא ישראלי דוקא ומשום מה נראה שלשם נשפכו כל פרטי הקרדיטים שנעלמו מהמהדורות דיגיטליות של היום. הדף הזה ספציפי של מיכה מיכאלי, אבל לא נותן תשובה לשאלה..

פורסם

יובל, אין לי מושג חוץ מזה שאלה באמת דיכנה וגיורא קנת בצילום, ולא נראה שדיכנה מכיר את הליין המוקלט או עושה איזה מאמץ להיראות כמו מי שמנגן אותו. ואת צביקה, כמו שאתה מבין, כבר אי אפשר כל כך לשאול. 

פורסם

שלמה ארצי - אומרים ישנה ארץ. 

בגרסה של האלבום מקום מ1982 בפזמון אלון נדל נותן הקפצה

 

 

 

פורסם

והשיר הכי ישן עד כה עם סלאפ לאורך כל השור הוא של דורי בן זאב משנת 1977 - ואתם רוקדים. 

לא יודע מי הבסיסט

 

 

פורסם

יש מצב שמתי כספי? הוא היה מעורב בתקליט הזה די הרבה אבל לא הצלחתי למצוא שום מידע על הנגנים.

פורסם

אולי החברה מברוש עם יוסי מנחם בבס ניגנו בדברים האלה? הם היו די ברירת המחדל האולפנית באותם שנים ובאמת ניגנו כמעט עם כולם, ולא היו כל כך הרבה נגנים כמו היום, אבל גם קרדיטים לא ממש נתנו.
ערן סנדרי משליחי הבלוז סיפר לי פעם שאביו ניגן בזמנו עם פיק. אולי הוא יודע משהו..

מיכה מיכאלי נראה לי ששייך יותר לשנות ה 80 וגם נראה לי שסלאפ זה פחות הקטע שלו..

 

בוא לריו מ 83 כבר ממש חזק בסלאפ. הבנתי שיוסי פיין נתן שם..

 

פורסם

יוסי מנחם וברוש זה כיוון מעניין, אבל לפי מה שאני קורא בוויקיפדיה, הלהקה הוקמה ב-1978, וגיא מצא לנו סלאפ כבר ב"ואתם רוקדים" מ-1977 (איך שכחתי את השיר הזה!).

 

בכל אופן, הנה יוסי מנחם מקפיץ עם האגודל בשחור-לבן, עם ברוש, ב"זהו זה":

 

 

פורסם

אכן רשום שברוש הוקמו ב 78 אבל בטח היו פעילים כנגנים בתעשיה עוד לפני.  ורשום שגם ליוו את צביקה פיק בשלב מסוים. 

פורסם

איזה פרסיז'ן עם הרבה מודיפיקציות. אפשר לראות פיקאפ ג'ז קרוב לצוואר ופיקאפ סטייל גיבסון קרוב לגשר בנוסף לפיקאפ פי. נראה לי שדיברו פה פעם על הבס הזאת. 

פורסם

בכל מקרה, בעיניין המקורי של הפוסט הזה, שלחתי הודעה לדורי בן זאב לשאול אם הוא יכול לגלות לנו מי הבסיסט. אני מקווה שיענה לי.

פורסם

מוריס - תעדכן אם אתה מקבל תשובה, אני סקרן.

 

נזכרתי בעוד שתי דוגמאות סלאפ ישראליות מוקדמות.  אחת היא ב"שוב מנגן" של גרי אקשטיין - גירסה עברית נהדרת מ-1980 ל-Do it Again של סטילי דן.  יש יציאת סלאפ בולטת ב-3:55, ועוד כמה פופים פה ושם לאורך השיר.  לפי מה שאני מבין מכאן, הבסיסט הוא מוטי דיכנה.

 

 

מיקי שביב מנגן מדי פעם סלאפ על פרטלס (!) באלבום "אפרוחים" של דורי בן זאב מ-1979.  למשל בפזמון (0:34) של "דורי בן זה לא בוני אם":

 

 

פורסם
בתאריך 7.6.2018 at 18:42, guy_ron כתב:

והשיר הכי ישן עד כה עם סלאפ לאורך כל השור הוא של דורי בן זאב משנת 1977 - ואתם רוקדים. 

לא יודע מי הבסיסט

 

 

 

האניגמה נפתרה!!! אוהד אינגר.

 

Screen Shot 2018-06-09 at 10.08.09.png

  • 1 חודש מאוחר יותר...
פורסם

האם יש שירים ישראלים מפורסמים עם טונה סלאפ, סטייל Level 42 ?  בשירים של חמסין יש כאמור סלאפ בשפע, אבל הם לא ממש מפורסמים.  עוד שתי דוגמאות לא כל כך טובות שעולות לי לראש הן "כוכבים" של תיסלם (צוף פילוסוף על לאדו?) ו"איציק" של פופלקס:

 

 

 

 

פורסם

אוקיי, הבאת את "מערבה מכאן", אז עכשיו חידון. הברייקים ב-0:46 ו-1:49, איך הם ספורים? קודם כל - מה המיקצב, ואחר כך - איך כותבים את זה. 

פורסם

נשמע לי כמו התיבה הבאה, במקצב 4/4,

 

west.jpg.e04f9f0726777044e3115fbbd1b4f734.jpg

 

אבל עם פיל מוזר.  אילן - יש לך "תשובת בית ספר"?  אני באמת תמיד מרגיש בוורטיגו ריתמי סביב התיבה הזאת 😉

פורסם

שלחתי לרונן וידאו קטן של גדי סרי, הפרקשניסט של מתי כספי ב-37 השנים האחרונות, מדגים לי איך לספור את הברייק. אני לא יכול להעלות את זה משום מה. 

פורסם

אי אפשר להעלות לפורום וידאו. צריך להעלות אותו לשרת חיצוני (יוטיוב?!) ולקשר.
בכל מקרה, מדובר בשני ברייקים שונים שחוזרים בשיר והשני (1:49) הוא הקשה לניתוח כי זה בסוף קטע ארוך שקט ללא קצב מובהק. הברייק הזה לא מתחיל על ה one.

פורסם

תודה אילן, ותודה רונן (ששלח לי מאחורי הקלעים את הסרטון לפני שאילן העלה אותו ליוטיוב).

 

אני ניסיתי לרשום את הברייק מהסוג הראשון, ששומעים אותו עם סאונד יותר טוב (גם על ההתחלה וגם ב-0:52) בקליפ הזה:

 

 

אילן - יש מצב לפתרון בית ספר גם לברייק הזה?

פורסם

יובל, הדבר שהייתי (אולי) משנה במה שרשמת זה הרבע האחרון - במקום שמינית מנוקדת + שש-עשרית אני חושב שזו טריולה של שמיניות עם שתק בשמינית האמצעית. אולי זה ה feel המוזר שהזכרת.  

 

לגבי הברייק השני (לפי גדי סרי ויואב בונצל שבקליפ) זה מה שאני מציע:

 

ברייק.jpg

פורסם

נראה לי בול, מה שכתבת על הברייק השני.  אבל אני כבר פחות בטוח במה שאני כתבתי קודם על הראשון, גם עם וגם בלי התיקון שהצעת למה שקורה ברבע האחרון.

פורסם

מסכים שמאד מבלבל. איה ה One (כמשקל איה פלוטו)

הנה הצעה חלופית מהפכנית למה שקורה בתחילת הקליפ האחרון שהעלית:
(אגב, זה שם בסימן שאלה גדול את הניתוח שלי למעבר השני...)

 

ברייק 2.jpg

פורסם

איך שפגשתי את גדי סרי אמרתי, זהו, כאן ועכשיו אני מכריח אותו לפתור את זה אחת ולתמיד. הוצאתי טלפון ואמרתי להם, לספור לי את הברייק בבקשה. העולם מחכה לתשובה מוחלטת. 

פורסם

רונן - דווקא המיקום של ה-one לא נראה לי מסתורי או בעייתי (בברייק מהסוג הראשון).  תקשיב למופע השני שלו, ב-0:52 בקליפ שקישרתי אליו, בקונטקסט של התיבות שלפניו.  לאוזניים שלי נשמע שהצליל הראשון של הברייק נופל בדיוק על ה-one.

 

למישהו פה יש דיבור עם עדו זלזניק?  הוא הקלידן שמנגן את הברייק בביצוע הזה (שגם שומעים בו סלאפ הרבה יותר שמן):

 

 

פורסם

יובל, אני התייחסתי רק לברייק בתחילת השיר באותו קליפ (מרוב קליפים שהעלית אפשר להתבלבל), אותו רשמתי והוא בטוח לא מתחיל על ה one. אלא אם זו תיבה חתוכה של 13/16

אםתעבור בין הברייק שבהתחלה לזה שב 0:52 תבחין בקלות שהמהירויות שונות כי בראשון אלו שש-עשריות וב 0:52 אלו טריולות של שמיניות (בחלק השני בברייק, שדומה למה שיש בתחילת השיר)

פורסם

רונן - שוב נראה לי שאתה צודק.  הברייק הראשון אכן יותר מהיר.

 

אבנר קלמר העלה פעם פוסט לפייסבוק על "שירים שבפעם הראשונה ששמעתם אותם הייתם בטוחים שה-one שלהם במקום אחר, בגלל הפתיחה המבלבלת."  התפתח דיון מרתק, ואני ממליץ לכולם להקשיב לדוגמאות.

 

ועוד באותו עניין: כשיהודה עדר התארח ב"טוקבק" של דורון מזרחי, הוא סיפר בין השאר (21:30) שב"ככה את רצית אותי" של תמוז, אריאל זילבר היה סופר את ה-one אחרת משאר חברי הלהקה -

 

 

פורסם

קצת מצחיק שדווקא מכיוון אריאל זילבר מגיע רמז לאמת קוונטית מרובת מופעים. סוג של פרדוקס.

  • 5 שנים מאוחר יותר...
פורסם

אוקיי!  נראה לי שנפתרה התעלומה הריתמית ב"מערבה מכאן", עם תשובה מוסמכת מפי מתי כספי עצמו.  בפודקאסט שלו בגל"צ, בפרק על העבודה עם ריקי גל, הוא והמראיין (אוהד בן אבי) מדסקסים בדיוק את הברייק הנ"ל.  הנה הקטע הרלוונטי מהפודקאסט:

 

אז אלה התווים:

 

image.png.381f9e38350176645a011188a73a8ead.png

 

והנה קטע השיר הזה עם קליק מתאים ששמתי:

 

 

הנקודה שהם מדסקסים היא בעצם הפעם השלישית שמופיע בשיר ברייק ברוח הזאת.  הפעם הראשונה היא על התחלת השיר, והפעם השנייה היא ב-0:52.  המופעים האלה נמשכים רק תיבה אחת (ולא שתיים, כמו במקרה הקודם), ולמיטב הבנתי הם זהים מבחינה ריתמית ונשמעים ככה עם קליק:

 

 

 

הרבע האחרון בתיבה הזאת מכיל שני שלישים ראשונים של טריולה, ואז שש-עשרית אחרונה של חלוקה לשש-עשריות.  זה אתגר בתיווי שאני לא סגור על הדרך הנכונה להתמודד איתו,  אבל הנה שני ניסיונות שאמורים להבהיר את העניין. זה:

 

image.png.bdb8040da5d061ddb9d19cfb2c3976b2.png

 

או זה:

 

image.png.793d3d010f846483735c09952ec028c8.png

מה אתם חושבים? 

פורסם

פעם מתי אמר לי שיש קורס שלם על הברייק הזה. אני מתחיל להבין למה. הרווח שיש שם, לפי מה שאתה אומר, הוא 1/48

 

פורסם

כן, בדיוק.  ההפסקה בין ה"סוף" של הצליל הלפני אחרון להתחלה של הצליל האחרון היא של 1/48.  (אבל זה לא ההפסקה של השמינית שרואים בתווים.)

צור חשבון חדש או התחבר לחשבון קיים בכדי להגיב

עליך להירשם בכדי לכתוב תגובה

צור חשבון

פתח חשבון בפורום. זה קל ומהיר!

הירשם לפורום

התחבר

משתמש רשום? התחבר כאן.

התחבר כעת
×
×
  • Create New...