huckbuc פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 לא מזמן התפרסם באתר "האייל הקורא" מאמר מקיף למדי שחיברתי על ה"פנדר רודס", הפסנתר החשמלי המפורסם. מוזכר שם ה-Fender Rhodes Piano Bass - מקלדת של שתיים וחצי אוקטבות עם טווח הצלילים של גיטרה בס סטנדרטית, שהתפרסמה בזמנו בעיקר בזכות ריי מאנזרק, הקלידן של ה-doors נטולי הבסיסט: מישהו נתקל אי פעם במקלדת כזו בארץ? היה מאד מסקרן אותי להציץ באחת כזו היום. ובעניין קשור: באלבום "קצה השדה" (ניסיון נשכח, דווקא מעניין, לשלב שירה סטייל קרוסבי סטילס נש ויאנג עם זמר עברי) מ-1977 מנוגנים כל תפקידי הבס ע"י איזשהו סינתסייזר, דבר שהוא מאד לא אופייני לתקופה. מישהו יודע באיזה סינטי מדובר, ומי מנגן? על התקליט לא כתובים קרדיטים.
lukatch פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 מאמר מעולה, קראתי בהנאה עצומה. ממליץ לכולם לפנות רבע שעה ולקרוא. למדתי המון. פעם הייתי בעליו של פנדר רודס 88 קלידים ("מזוודה") + המגבר המקורי. הפסנתר עמד בתוך דירה שמישהו השכיר ולא היה לו כל עניין בו. שילמתי, אם אני זוכר טוב, 300 או 400 שקל. בקשר לפיאנו בס, היה אפשר לצפות שאחרי שלהקה כמו הדורז עשתה עליו קריירה, וכמה מהבס-ליינים הכי יפים והכי קלאסיים נוגנו עליו, הפיאנו-בס יצליח קצת יותר. אבל זה לא קרה. לפעמים הם צצים באיביי, ונמכרים באזור ה-500-800 דולר. זה לא נורא יקר, למה לא תביא אחד דרך איביי? http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=(rhodes,+fender)+piano+bass&_sacat=0&LH_LocatedIn=0&_sop=10&_dmd=1&_odkw=rhodes+piano+bass&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
huckbuc פורסם נובמבר 17, 2010 מחבר פורסם נובמבר 17, 2010 אילן - רודס מזוודה ב-400 שקל? אתה מאלה שמוצאים לס-פול 59 ליד הפח זבל, ואז המונד (+ לזלי) בבוידעם של הסבתא? סחתיין עליך. איפה הוא היום, אם מותר לשאול? אני לא מספיק רוצה רודס בס בשביל לקנות אחד באיביי (כלומר רוצה, אבל עוד יותר רוצה שהגברת לא תזרוק אותי מהבית). שאלתי עליו בעיקר בגלל הסקרנות - גם המוזיקלית וגם ההיסטורית. באאס - אפשר לקרוא על "קצה השדה" באתר של חבר ההרכב צבי בומס, כאן, וגם לשמוע את כל הקטעים.
lukatch פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 אתה מאלה שמוצאים לס-פול 59 ליד הפח זבל, ואז המונד (+ לזלי) בבוידעם של הסבתא? לא, אבל קרוב: פעם (אמצע שנות ה-90) מצאתי אפיפון מלודי מייקר שנת 67' (אמריקאית, כן? מהמפעל בקלאמאזו, מישיגן. לא הזבל הקוריאני שמוכרים היום תחת השם הזה) + הארגז המקורי שלה בשוק הפשפשים ביפו ושילמתי 180 ש"ח. עוד באותו ערב מכרתי אותה, אתה יכול לתאר לעצמך שבהרבה יותר. על הגרטש 6070 שנת 1964 שלי (זהה לזאת שאוליארצ'יק ניגן בכוורת) שילמתי 1,000 ש"ח בעשרה תשלומים של 100. והפנדר רודס נמכר מזמן למשה שמעוני.
groovis פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 מעניין מאוד, אני אוהב את הכתיבה שלך..מקצועי מאוד. אתר האייל לא נסגר כבר ממזמן אבל?
baas פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 מי שרוצה לראות פאדיחות שלי מהעבר - בתיכון חטפתי קריזה על זה שהבתי ספר כל כך מחורבנים וכתבתי על זה. אפשר לחפש את זה שם, אני זוכר שהיו לי מלא תגובות. רק לזכור שזה מלפני איזה עשר שנים.
manenbu פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 הנורדים החדשים עושים אחלה עבודה בלדמות כזה (לפעמים אפילו יותר טוב מהמקור).
huckbuc פורסם נובמבר 17, 2010 מחבר פורסם נובמבר 17, 2010 מעניין מאוד, אני אוהב את הכתיבה שלך..מקצועי מאוד. אתר האייל לא נסגר כבר ממזמן אבל? תודה. האייל הקורא באמת כמעט נסגר, אבל בזכות כמה חבר'ה (ביניהם עבדך הנאמן) שהתנדבו להחזיק אותו בחיים, הטרגדיה נמנעה. אם אהבת את הכתיבה שלי, אתה מוזמן לקרוא עוד ממנה, כאן. חוץ מהמאמר על הרודס, רק אחד מהמאמרים שם, זה, קשור במוזיקה - ניסיתי להסביר בו מה זה בדיוק "כיוון מושווה", דבר שיחסית מעט מוזיקאים מבינים עד הסוף. למי שיקרא אותו יש לי שאלה למבחן: למה זה בעצם לא נכון לכוון בס (או גיטרה) לפי הצלילים העיליים של סריגים 5 ו-7?
yonatans פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 קראתי את המאמר, מאוד מעניין! יכול להיות שזה לא נכון לכוון לפי סריגים 5 ו-7 בגלל שזה במיתרים שונים?
amitbass פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 יש לי וניל של קצה השדה , האמת הוא סתם ישב לי על המדף ולא באמת שמעתי אותו עד עכשיו המממ אני רואה שמתי כספי עשה פה את העיבודים, לא יכול להיותר רע =) ואגב על התקליט כן יש קרדיט " ** כלי מקלדת : משה זורמן "
AmitW פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 תודה. האייל הקורא באמת כמעט נסגר, אבל בזכות כמה חבר'ה (ביניהם עבדך הנאמן) שהתנדבו להחזיק אותו בחיים, הטרגדיה נמנעה. אם אהבת את הכתיבה שלי, אתה מוזמן לקרוא עוד ממנה, כאן. חוץ מהמאמר על הרודס, רק אחד מהמאמרים שם, זה, קשור במוזיקה - ניסיתי להסביר בו מה זה בדיוק "כיוון מושווה", דבר שיחסית מעט מוזיקאים מבינים עד הסוף. למי שיקרא אותו יש לי שאלה למבחן: למה זה בעצם לא נכון לכוון בס (או גיטרה) לפי הצלילים העיליים של סריגים 5 ו-7? אהבתי מאוד את המאמר על הרודס ובמיוחד על הכיוון המושווה, לגבי השאלה שלך אני אנסה את מזלי: ניקח לדוגמא את המיתר מי הנמוך של בס שאמור להיות מכוון ל40 הרץ, וניקח את מיתר לה שאמור להיות מכוון ל55 הרץ - על פי היחסים של פיתגורס, כדי להשמיע את הצליל העילי על הפרט החמישי שהוא בעצם מי שתי אוקטבות למעלה צריך לחלק את המיתר לחצי ואז עוד פעם לחצי שזה בעצם רבע, הצליל הזה מצלצל ב160 הרץ. עכשיו ניקח את הצליל העילי על השריג השביעי על מיתר לה, הוא אמור לצלצל אוקטבה וקווינטה מעל, לה אוטבה מעל הוא 110 הרץ, עכשיו כפיל אותו ביחס של 3:2 ללה כדי לקבל את הקווינטה. מה שמתקבל זה מי שמצלצל ב165 הרץ וברגע שאנחנו מנסים להשוות את שני הצלילים האלה אנחנו בעצם מוציאים מכיוון את המיתר הפתוח. נו, צדקתי?!
manenbu פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 עכשיו ניקח את הצליל העילי על השריג השביעי על מיתר לה, הוא אמור לצלצל ביחס של 3:2 ללה שמכוון ל110 הרץ, מה שמתקבל זה מי שמצלצל ב165 הרץ וברגע שאנחנו מנסים להשוות את שני הצלילים האלה אנחנו בעצם מוציאים מכיוון את המיתר הפתוח. את זה אתה אומר בהנחה שהגיטרה שלך בנויה על just intonation, אבל עד כמה שידוע לי - גיטרות בנויות על equal temprament.
AmitW פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 את זה אתה אומר בהנחה שהגיטרה שלך בנויה על just intonation, אבל עד כמה שידוע לי - גיטרות בנויות על equal temprament. דווקא לא, לא אכפת לי איך השריגים מכוונים, האוברטונים עצמם מכוונים על פי היחסים של פיתגורס, ככה הוא מצא את היחסים האלה מהתחלה.
AmitW פורסם נובמבר 17, 2010 פורסם נובמבר 17, 2010 אם אני אמשיך רגע עם מה שאמרתי קודם אפשר לראות שכדי לכוון עם האוברטונים אנחנו מנסים שהאוברטון בשריג השביעי של הלה יצלצל על 160 הרץ ואז בעצם הלה הפתוח מצלצל על 160/3. אם ניקח את המי הפתוח ונבדוק על הפי הכיוון הפתגורי איך מצלצל הלה קוורטה מעל נראה שהוא 160/3 הרץ ומכאן נובע שבכיוון עם האוברטונים אנחנו מכוונים את המיתרים בכיוון פתגורי בעוד שהשריגים מכוונים בכיוון משווה.
huckbuc פורסם נובמבר 18, 2010 מחבר פורסם נובמבר 18, 2010 בתאריך 17.11.2010 at 21:25, amitbass כתב: יש לי וניל של קצה השדה , האמת הוא סתם ישב לי על המדף ולא באמת שמעתי אותו עד עכשיו המממ אני רואה שמתי כספי עשה פה את העיבודים, לא יכול להיותר רע ואגב על התקליט כן יש קרדיט " ** כלי מקלדת : משה זורמן " לא הייתי מדוייק לגמרי. יש לי את האלבום בדיסק, ולפחות שם, באמת רשום "** כלי מקלדת: משה זורמן" בדיוק כמו שכתבת, אבל שתי הכוכביות מציינות שמדובר רק על השיר הספציפי "עין גדי". תעלומת נגן הסינטי בס עדיין עומדת בעינה. בעניין קשור, מישהו יכול לאשר שזה סינטי בס ב"הבלדה על ארי ודרצ'י" של כוורת? בקרדיטים בדיסק מופיע "מוג בס", והשיר הזה נשמע לי היחידי שמתאים. בנוגע לשאלת הכיוון עם הצלילים העיליים: אני התכוונתי לשיטה המאד נפוצה שאיתה מנסים, למשל, לכוון את מיתר לה ביחס למיתר מי ע"י כך שמנגנים את הצליל העילי מעל סריג 5 במיתר מי, שהוא המי שנמצא שתי אוקטבות מעל המי הנמוך, ואז מנגנים את הצליל העילי מעל סריג 7 במיתר לה, שהוא המי שנמצא אוקטבה וקווינטה מעל הלה הנמוך, כלומר שוב שתי אוקטבות מעל המי הנמוך; זה לכאורה אותו המי, ולכן מקובל לכוון כך ששני הצלילים יישמעו אותו הדבר. הבעיה פה היא שהמי העילי שהפקנו ממיתר לה הוא מי פיתגוראי ביחס ללה, כלומר מי שהתדירות שלו היא בדיוק פי 3 מהתדירות של הלה הפתוח (ככה עובדת הפיזיקה של המיתר), ואילו בכיוון מושווה, התדירות שלו צריכה להיות פי 2 בחזקת 19/12 מהתדירות של הלה הפתוח, שזה פי 2.99661 (ה-19 הגיע מכך שאוקטבה וקווינטה זה 19 חצאי-טונים). קרוב, אבל לא אותו הדבר. בכל אופן, זה יותר קוריוז תיאורטי מאשר בעיה מעשית, ולא צריך להיות מוטרדים מהעניין; אני מעריך שגם בבס מצוינת עם סטאפ טוב, כל מיני אי-דיוקים זעירים בבנייה ובנגינה יוצרים זיופים קטנטנים מסדר הגודל הזה, ואף אחד לא שומע אותם. תיקון לאחד הדברים שנאמרו כאן: אם מכוונים בס לפי 440 הרץ ללה (שזה הכיוון הסטנדרטי היום בכל העולם), אז מיתר לה באמת יפיק 55 הרץ (שזה 440 חלקי 2 בשלישית, כלומר 440 חלקי שמונה), אבל מיתר מי שנמצא קווארטה מתחתיו לעולם לא יפיק 40 הרץ. בכיוון פיתגוראי המי הזה יהיה 55 חלקי 4/3, שזה 41.25 הרץ (כי קווארטה פיתגוראית היא יחס של 4/3), ובכיוון מושווה הוא יהיה 55 חלקי 2 בחזקת 5/12, שזה 41.20344 הרץ (ה-5 הגיע מכך שקווארטה זה 5 חצאי-טונים). שוב - קרוב, אבל לא אותו הדבר.
amitbass פורסם נובמבר 18, 2010 פורסם נובמבר 18, 2010 צודק יכול להיות שזה מתי כספי , גיא יפה , ראובן גבירץ או בומס ?
lukatch פורסם נובמבר 18, 2010 פורסם נובמבר 18, 2010 בעניין קשור, מישהו יכול לאשר שזה סינטי בס ב"הבלדה על ארי ודרצ'י" של כוורת? בקרדיטים בדיסק מופיע "מוג בס", והשיר הזה נשמע לי היחידי שמתאים. אולי תשאל את אולארצ'יק? המי העילי שהפקנו ממיתר לה הוא מי פיתגוראי ביחס ללה, כלומר מי שהתדירות שלו היא בדיוק פי 3 מהתדירות של הלה הפתוח (ככה עובדת הפיזיקה של המיתר), ואילו בכיוון מושווה, התדירות שלו צריכה להיות פי 2 בחזקת 19/12 מהתדירות של הלה הפתוח, שזה פי 2.99661 אני אציע לך את האלטרנטיבה שלי: בגיטרה בס, כל מרווח שהוא קטן מטרצה מינורית, ייחשב לאוניסונו.
huckbuc פורסם נובמבר 19, 2010 מחבר פורסם נובמבר 19, 2010 בתאריך 18.11.2010 at 12:47, amitbass כתב: צודק יכול להיות שזה מתי כספי , גיא יפה , ראובן גבירץ או בומס ? להעלות השערות גם אני יכול אבל לא התעצלתי, ושלחתי אימייל עם השאלה לצבי בומס הוא חזר אלי במהירות וכתב שמתי כספי ניגן בכל הכלים באלבום, חוץ מאשר הגיטרות (הוא לא כתב מי כן ניגן בגיטרות), ושהוא ישאל את גיא (גיא יפה, אני מניח) לגבי הסינטי. אעדכן בהתפתחויות. ציטוט אולי תשאל את אולארצ'יק? איך אני אשאל אותו? אולי לך יש דיבור אתו? ציטוט אני אציע לך את האלטרנטיבה שלי: בגיטרה בס, כל מרווח שהוא קטן מטרצה מינורית, ייחשב לאוניסונו. הצעה מעולה. בזכותה כולנו נישמע ככה.
huckbuc פורסם דצמבר 17, 2010 מחבר פורסם דצמבר 17, 2010 תשמעו סיפור. פסנתרן הג'אז עומר קליין הוציא לאחרונה דיסק חדש, ולרגל האירוע, הגיע ממקום מושבו בחו"ל לחמש הופעות בארץ. בן שלו מ"הארץ" כתב ביקורת נלהבת על הדיסק, שבה הוא גם סיפר שחלק מהקטעים מנונגים על פנדר רודס, ועשה לי כבוד בכך שהזכיר באופן מחמיא את המאמר שלי על הרודס (זה המאמר שהזכרתי בפתח האשכול הזה). כתבתי לבן אימייל תודה, ובהתכתבות הקצרה שהתפתחה ביננו עלה הרעיון שאולי עומר ישמח להשתמש ברודס שלי בהופעה שעמדה להיות לו בטבעון, שם אני גר. אז בתיווך בן יצרתי קשר עם עומר, הוא נדלק על הרעיון, ובאמת אתמול בערב זה קרה. אמנם לפני ההופעה הייתי צריך לנקות את קורי העכביש מהחזית של הרודס שפנתה לקהל (נשבע לכם - אני לא צוחק), אבל עומר טען שלרודס שלי יש אקשן וצליל מעולים. עומר ניגן על הרודס בשני קטעים, ואת אחד מהם, הסטנדרט What Is This Thing Called Love, הוא הקדיש לזכר עמית גולן. בלי קשר לרודס, ההופעה היתה פנטסטית. ראיתי בחיי כבר עשרות רבות מאד (אולי אפילו כבר מאות) של הופעות ג'אז - רובן בחו"ל, וביניהן הופעות של כל הגדולים - ולדעתי הטריו של עומר קליין הוא פשוט ברמה עולמית. הקומפוזיציות, העיבודים, הדמיון באלתורים, הטכניקה, התקשורת והלכידות בין הנגנים - הכל היה מדהים. אם מישהו יכול לתפוס אותם באחת מההופעות שנשארו להם היום ומחר, אני ממליץ לרוץ ולראות.
Recommended Posts
ארכיון
הנושא הזה הועבר לארכיון והינו סגור לתגובות.